Dźwigi portalowe i pół-portal
Dźwigi portalowe i półportalowe służą do przeładunku różnych ładunków ze statków morskich i rzecznych do magazynów i wagonów kolejowych. Ich główną zaletą jest duża zwrotność i niewielka powierzchnia zabudowy. Suwnice bramowe to żurawie obrotowe montowane na konstrukcjach nośnych - bramownicach poruszających się po szynach. Dźwigi półportalowe to dźwigi, w których brakuje jednej nogi podporowej, a tory toru jezdnego dźwigu ułożone są na różnych poziomach, przy czym jeden tor ułożony jest na poziomie nabrzeża, a drugi na estakadzie lub ścianie budynku.
Główne cechy charakterystyczne suwnic bramowych i półbramowych:
- Ładowność - 5...32t
- Wysięg wysięgnika - do 9 m
- Najwyższy wysięg do 33 m
- Szerokość toru bramowego - 10,5 m
- Prędkość podnoszenia - 40...70 m/min.
- Prędkość lufowania - 40 ... 60 m/min.
- Prędkość jazdy belki polowej - 30 ... 35m/min